Francúzska Nice v júli patrila učiteľom cudzích jazykov z celého sveta
Aj v tomto roku som sa s radosťou a veľkými očakávaniami zúčastnila niekoľkodňovej zahraničnej stáže pre vyučujúcich cudzích jazykov vo významnom prímorskom turistickom stredisku juhovýchodného pobrežia Francúzska. Vďaka projektu Vzdelávaním k viacjazyčnosti z programu EÚ Erasmus plus 2022-2-SK01-KA122-SCH-000095283 si všetci zúčastnení rozšírili nielen zručnosti a spôsobilosti vo výučbe cudzích jazykov, ale oboznámili sa s najnovšími trendmi a možnosťami vrátane informačno-komunikačných technológií v edukácii na školách. Nemenej významným faktorom vzdelávania boli sociálne aspekty podujatia, teda možnosť zoznámiť sa s novými ľuďmi, profesijne blízkymi, ale z rôznorodého kultúrneho prostredia. Výmena osobných skúseností a poznatkov zo školskej praxe boli určite obohatením pre každého z nás.
Učitelia zo Slovenska, Českej republiky, Maďarska, Nemecka, Írska, Rumunska, Argentíny, Kolumbie, Kanady , USA i iných krajín v skupinách aktívne spolupracovali na vysokej odbornej úrovni, prepájali teoretické a praktické poznatky a zručnosti s dôrazom na najnovšie prístupy vo výučbe cudzích jazykov a kultúr.
V programe sa detailnejšie oboznámili aj s novým dokumentom CARAP (Referenčný rámec pre pluralitné prístupy jazykov a kultúr), ktorý je relevantne využívaný v zahraničí pri výučbe cudzích jazykov a má aj výrazný medzipredmetový presah pri projektovom vyučovaní.
Celá stáž sa niesla vo vysokom pracovnom nasadení, pričom dopoludňajšie vzdelávanie bolo systémovo doplnené zaujímavými konferenciami, praktickými workshopmi a obohacujúcimi interkultúrnymi výmenami. Na nich zástupcovia zúčastnených krajín sa snažili výstižne priblížiť život a úsilie obyvateľov tej ktorej krajiny najmä z pohľadu aktuálneho diania. Týchto podujatí sa častokrát zúčastňovali aj vysokí štátni úradníci prezentovaných krajín, jednou z nich bol aj vedúci úradu zo štátneho saského úradu ministerstva kultúry Wilfried Kűhner, ktorý sa aktívne zapojil do programu i diskusie.
Každá takáto príležitosť je obohatením nielen pre pedagóga, ale aj pre školu - jej žiakov a študentov. Kráčať s dobou a chápať nutnosť celoživotného vzdelávania je dnes axiómou, bez ktorej sa nezaobíde jednotlivec, tým skôr učiteľ, ani inštitúcia akou je škola. Získané vedomosti a zručnosti z takýchto projektov a programov posúvajú výučbu cudzích jazykov na vyššiu úroveň, robia ju atraktívnejšou, zábavnejšou a zaujímavejšou – a o to nám zásadne ide aj na našej strednej odbornej škole.
Mgr. Janka Štyriaková
PK cudzích jazykov